Znajdujesz się na: Strona główna»Aktualności»Benchmarking procesowy jako instrument doskonalenia zarządzania uczelnią
Kalendarium
02-01-2015

Benchmarking procesowy jako instrument doskonalenia zarządzania uczelnią

Nakładem Wydawnictwa Wolters Kluwer ukazała się właśnie książka autorstwa Katarzyny Anny Kuźmicz pt. Benchmarking procesowy jako instrument doskonalenia zarządzania uczelnią. Książka powstała na podstawie pracy doktorskiej pod tym samym tytułem, zrealizowanej w ramach grantu NCN i obronionej z wyróżnieniem 21 marca 2013 r. na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego. Miałem przyjemność być promotorem rozprawy doktorskiej Katarzyny Anny Kuźmicz.

Celem książki jest popularyzacja stosowania benchmarkingu procesowego jako skutecznego instrumentu zarządzania i doskonalenia organizacji. Benchmarking jest z powodzeniem stosowany w uczelniach na świecie. W książce m. in. zaprezentowano oraz usystematyzowano wiedzę na temat inicjatyw benchmarkingowych w szkolnictwie wyższym. Podjęcie przez autorkę problematyki benchmarkingu jako narzędzia doskonalącego zarządzanie uczelnią w warunkach krajowych stanowi nowatorskie przedsięwzięcie.

W książce szczegółowo omówiono następujące zagadnienia:

  • pojęcia związane z zarządzaniem uczelnią;
  • rolę koncepcji organizacyjnego uczenia się oraz organizacji uczącej się w kontekście uczelni;
  • definicję oraz ewolucję pojęcia benchmarkingu;
  • cele benchmarkingu, jego bariery i korzyści z wdrożenia;
  • autorską klasyfikację benchmarkingu z uwzględnieniem kryterium przedmiotowego, podmiotowego, rodzaju danych i ochrony danych, wsparcia i relacji z partnerami;
  • przesłanki podejmowania benchmarkingu w szkołach wyższych;
  • referencyjną metodykę benchmarkingu procesowego w uczelni, opartą na koncepcji spirali benchmarkingowej A. Kelly'ego.

Książka może być interesującą pozycją dla menedżerów zarówno sektora prywatnego, jak i publicznego, a zwłaszczamenedżerów szkolnictwa wyższego, oraz pracowników uczelni.

Serdecznie zapraszam do lektury.